- I den första statuskontrollen provkör och provtrycker vi hydraulcylindern för att identifiera ev. läckage internt eller i tätningar, svetsfogar eller bultförband.
- Om vi konstaterar läckage påbörjar vi delningen av cylindern, oftast i formatet demontering framgavel, kolvstång och kolvhuvud.
- När allt är delat börjar vi demontage och inspektion av tätningar för att fortsätta vår felsökningsprocess. Här kan vi se vilka krafter hydraulcylindern har arbetat under.
- Vi mäter och inspekterar cylinderör, kolvstång och tätningsspår, ledlager eller tappar*
- Nu startar vi arbetet med att ta fram ett förslag på uppgraderad tätnings- och lagringslösning för hydraulcylindern, för att förbättra dess livslängd. Beslutsunderlag skickas till dig för godkännande.
- När du har godkänt vårt förslag startar vi med att ta fram tätningar och reservdelar.
- När vi har tätningar och reservdelar klara så monterar vi ihop cylinder, provkör och provtrycker innan leverans. Alla cylindrar märks upp med ID nr och ni får en tydlig servicerapport över hela renoveringen.
* Är något skadat eller behöver uppgraderas så har Protoma egen tillverkning av kolvstänger, cylinderör och reservdelar. Vi kan även tillverka helt nya cylindrar. Tillverkningen av hydraultätningar görs lokalt i Sverige av Chesterton som garanterar kvalitet med sina unika högkvalitativa material och profiler samt korta leveranstider och hög flexibilitet.